Oppriktig digitalt

Prosess

Double Diamond

Innen faget interaksjonsdesign, benyttes Double Diamond ofte som rammeverk ved design av produkter og tjenester.

Opprinnelsen til Double Diamond, kan spores helt tilbake til 1944, men har gjennom flere år blitt bearbeidet til slik den benyttes i dag (Ball, u.å.).

British Design Council, er et designråd opprettet av Winston Churchills krigs-regjering i 1944, for å støtte Storbritannias økonomiske utvinning. Det er dette rådet metoden stammer fra, og utgangspunktet for metoden slik den ble dannet i 1944, hadde som formål å fremme "på alle praktiske måter forbedring av design i produktene fra britisk industri" (Design Council, u.å.).


Double Diamond er i dag en universelt akseptert metode innen designprosesser, basert på en videreutvikling fra 2003, hvor fire faser i to såkalte "diamanter" beskriver en innovasjons- og designprosess. Den består av fire faser, opprinnelig kalt "Discover", "Define", "Develop" og "Deliver". Det er ingen krav til hvilke verktøy og metoder som benyttes under de fire fasene, men som metode alene danner den en overordnet oversikt. Den første fasen handler om å utforske et tema eller eller problem, som videre i den andre fasen defineres slik at det virkelige problemet som skal løses adresseres i midten. I den tredje fasen benyttes metoder for idéering og utvikling, før levering i den fjerde og siste fasen (Ball, u.å.).

Brukerinvolvering

Brukerinvolvering er essensielt i utvikling av produkter og tjenester for at brukeren skal få den beste opplevelsen.

Innen interaksjonsdesign er det å forstå mennesker behov grunnleggende, sammen med det å inneha kunnskap om psykologi, som blant annet hvordan mennesker oppfatter og lærer ting basert på kognisjon og persepsjon (Nordbø, 2017, s. 10).


Filosofi om brukeres behov og interesser, med mål om at de produkter som lages er anvendbare og forståelige, er det brukersentrert design baseres på. Det handler om å forstå brukere, deres situasjon, og deres behov,
dette gjennom brukerinvolvering gjennom designprosessen. Prosessen er iterativ, og det må kontinuerlig evalueres om det som lages er forståelig og enkelt i bruk (Nordbø, 2017, s. 31-32).


Et produkt eller en tjeneste som designes, vil gi en opplevelse. Hvordan brukeren opplever designet er subjektivt, og kan gi opplevelser som er irriterende, utfordrende, frustrerende eller kjedelige, men kan også oppleves som morsomt, eller skape engasjement. De gangene vi føler vi gjør noe feil, handler om at designet gir en dårlig opplevelse (Nordbø, 2017, s. 17-18). Ordet brukere går igjen i flere designmetoder, men det er viktig å huske på at brukerne er mennesker, og det er mennsker det designes for (Nordbø, 2017, s. 29-30).

Referanser


Ball, J. (u. å.) Double Diamond – universally accepted depiction design process. Tilgjengelig fra:

https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/double-diamond-universally-accepted-depiction-design-process (Hentet 26.05.2022).


Design Council (u. å.) Our history. Tilgjengelig fra: https://www.designcouncil.org.uk/who-we-are/our-history

(Hentet 26-05-2022).


Nordbø, T. (2017) Introduksjon til interaksjonsdesign. Oslo: Universitetsforlaget As.