Oppriktig digitalt

Klossekaos

Fag: Fysisk og taktil interaksjonsdesign

Tema: Interaktiv utstilling


Interaktiv utstilling innen kultur for barn og unge på Vitensenteret Innlandet, Gjøvik, høsten 2019.

Klossekaos er et resultat av et gruppeprosjekt i faget «Fysisk og taktil interaksjon». Utgangspunktet var å lage en interaktiv utstilling for barn og unge på Vitensenteret Innlandet, i Gjøvik. Vitensenteret lar de besøkende, alt fra barn i barnehagealder til elever fra videregående skole, samt voksne, eksperimentere selv. Det er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter innen naturvitenskap, teknologi og matematikk.


Første møte med Vitensenteret

Prosjektets første fase handlet om innsikt. Omvisning og samtaler med ansatte på Vitensenteret ble gjennomført.

Inspirasjonen til prosjektet var tanker om tyngdekraft, og Energirommet på Vitensenteret ble området for oppgaven, der utstillingen skulle plasseres. 

Etter innsiktsarbeidet ble det idémyldret rundt hva utstillingen kunne inneholde, og skisser ble tegnet opp. Det endte med tre idéer, som videre skulle presenteres for ansatte på Vitensenteret, hvorav den ene var Klossekaos, som handlet om byggeklosser med forskjøvet tyngdepunkt.

Fremvisning

Tre idéer ble lagt frem i form av skisser for de ansatte på Vitensenteret. Klossekaos ble valgt ut som prosjekt det skulle arbeides videre med.

Tilbakemeldinger fra ansatte

Utrolig spennende

"Vi vil se de fysiske byggeklossene. Umiddelbart er tanken disse klossene vil jeg ha, det er kjempepotensiale i det. Misforhold mellom hvordan noe ser ut, hvordan noe kjennes, og hva man da kan gjøre med det, er utrolig spennende"

- Ansatt, Vitensenteret

Verdifullt

"Dette her er verdifullt fra 1 år, til 100. Det funker i alle segmenter av det vi har, og jeg vil ha hundre klosser i forskjellige størrelser, og jeg vil ha den kjempestore klossen som bare veier fire gram, og som har tyngdepunktet i hjørnet, som kan balansere øverst, og som bare er en umulig konstruksjon, det blir det snaps av"

- Ansatt, Vitensenteret

Skaper

samhandling

"Det skaper aktivitet, det skaper undring, det skaper samhandling mellom flere, veldig, veldig morsomt.

Kan man koble på sensorer og målinger og sånne ting? Ja, det kan man, men det er ikke nødvendig. Ta det gjerne med i tankegangen, men det er en utfordring, klarer vi å tilføre noe mer? Konseptet er kjempeenkelt og veldig veldig bra"

- Ansatt, Vitensenteret

Prototyping

Med disse tilbakemeldingene ble videre idémyldring basert på hvilke materialer, vektfordeling og teksturer som kunne benyttes i en fysisk prototype. Tanker rundt sluttresultat var blant annet sikkerhet, og muligheten for å kunne vaske klossene etter bruk. Dette vil være viktig ved en eventuell videreutvikling og faktisk produksjon av klossene, men ble ikke i like stor grad tatt hensyn til i prototypen. 

Materialer som isopor, skumgummi, liggeunderlag og steiner, ble benyttet til selve prototypen. Klossene ble trukket i tekstil, for et finere uttrykk ved fremvisning. 

Bearbeiding av isopor
Bearbeiding av isopor
Utskjæring til steiner
Utskjæring til steiner
Innfelt stein i isopor
Innfelt stein i isopor
Sylinder av liggeunderlag
Sylinder av liggeunderlag
Sylinder av liggeunderlag
Sylinder av liggeunderlag
Trekantform av skumgummi
Trekantform av skumgummi
Prototype - tårn
Prototype - tårn
Arduino med steppermotor
Arduino med steppermotor
Klokke i papp for nedtelling ved lek
Klokke i papp for nedtelling ved lek

Potensiale

Prosjektet har forbedrings- og utviklingspotensiale, når det gjelder bruk av for eksempel lys, lyd, men enkelheten i prosjektet fremstod som en større verdi. Dette gjorde det unødvendig å tilføre teknologi, da det å stable klosser med et forskjøvet tyngdepunkt kan skape undring, læring, kritisk tenkning, fysisk aktivitet, og engasjement innen fysikk slik oppgaven krevde. 

Klossene ble først presentert for ansatte på Vitensenteret, og senere på Vitensenteret i forbindelse med Gjøvik Skapefestival i november 2019.

Refleksjoner

Et av de opprinnelige kravene til oppgaven, var at resultatet måtte inneholde noe interaktivt i form av teknologi. Det ble derfor laget en enkel stoppeklokke med steppermotor, kodet med Arduino. Denne ble kun et tillegg, som for eksempel kan benyttes som tidsbegrensning ved lek med klossene. Dette fordi brukerne, eller i dette tilfellet ansatte ved Vitensenteret, mente at enkelheten i seg selv er nok, og innen interaksjonsdesign er det brukere man designer for. Det å designe noe som brukere ikke ønsker, vil være å gå imot prinsippet for brukerinvolvering og brukerbehov, som er essensielt innen interaksjonsdesign. Slike dilemmaer kan også oppstå i arbeidslivet, derfor er det viktig å være bevisst på hvem man designer for, og hvilke rammer man eventuelt må forholde seg til med tanke på arbeidsgiver.